Bilangan Pengunjung:

Friday, June 27, 2008

Perlukah Jawatan Penting UMNO tidak dipertandingkankan bagi mengelakkan perpecahan?

Dakwaan yang timbul sejak kebelakangan ini ialah sekiranya jawatan penting di dalam UMNO termasuk Presiden dan Timbalan Presiden dipertandingkan akan mengundang perpecahan. Ya mungkin betul kalau kita tafsirkanya suatu masa dulu, tetapi pada masa ini penulis yakin ahli UMNO semakin bijak dan kalau ada perpecahan pun sekadar carik-carik bulu ayam sahaja.

Pada masa ini jika jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO tidak dipertandingkan di dalam Pemilihan Agung UMNO penulis yakin ia akan membawa kepada perpecahan yang lebih teruk lagi daripada taufan nargis di Myanmar. Ingatlah "kalau seseorang itu ingin mengharapkan hasil yang berbeza tetapi menggunakan cara yang sama ialah orang gila"

Penulis mengucapkan tahniah kepada akhbar Sinar Harian kerana telah menganjurkan undian SMS untuk mendapat maklumbalas orang ramai mengenai isu ini, hasil daripada undian SMS ini 73% dari responden TIDAK SETUJU bahawa pertandingan jawatan penting di dalam UMNO akan membawa kepada perpecahan, manakala hanya 27% responden yang bersetuju bahawa pertandingan jawatan penting di dalam UMNO akan mengundang perpecahan.

Kesimpulan yang penulis buat daripada keputusan Undian SMS yang dijalankan oleh Sinar Harian itu menunjukkan bahawa pertandingan jawatan penting di dalam UMNO tidak akan mengundang perpecahan dan sebagai sebuah negara demokrasi hendaklah pucuk pimpinan UMNO mendengar suara majoriti bukan suara minoriti.

Penulis juga mencadangkan agar supaya jawatan penting di dalam UMNO terutama Presiden dan Timbalan Presiden hendaklah dipertandingkan bagi memberi nafas baru kepada UMNO setelah berada di dalam keadaan 'nyawa-nyawa ikan' sekarang ini. Fikir-fikirkanlah.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin