Bilangan Pengunjung:

Saturday, June 28, 2008

MTRK Beri Amaran Kepada Majlis Peguam!

Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) menerusi Presidenya Datuk Paduka Ibrahim Ali memberi amaran kepada Majlis Peguam berhubung cadangan Majlis itu yang ingin mengadakan satu forum yang akan memperdebatkan kontrak sosial atau dengan lebih tepat lagi hak istimewa Melayu.

Datuk Paduka Ibrahim Ali melahirkan kebimbanganya terhadap penganjuran forum itu oleh Majlis Peguam akan memberi kesan kepada perpaduan nasional. Katanya lagi "tidak payahlah lagi kita bincang lagi isu itu, isu itu sudah selesai semenjak mula-mula merdeka lagi".

Penulis menyokong pandangan Datuk Paduka Ibrahim Ali, Kontrak Sosial tetap kontrak sosial dan janganlah kita menafikan ia lagi. Penulis juga khuatir jika isu kontrak sosial ini diperdebatkan akan menjadi pula isu perkauman. Tambahan pula kita sendiri tahu kaum mana yang mempunyai bilangan paling ramai di dalam Majlis Peguam sudah tentu pandangan mereka ada unsur 'bias' dan akan membangkitkan kemarahan orang Melayu.

Penulis juga hairan kenapa Majlis Peguam sekarang ini sibuk nak menyertai politik dan membincangkan isu-isu semasa yang tidak patut Majlis Peguam libatkan. Malah mengikut sumber tertentu, permasalahan-permasalahan di kalangan ahli Majlis Peguam sendiri masih belum diselesaikan malah ia terus meningkat dari hari ke hari. Ingatlah 'ketam tak akan ajar anaknya berjalan betul"

Pada pandangan Penulis Majlis Peguam hendaklah memberi keutamaan di dalam menyelesaikan isu-isu yang timbul di kalangan peguam terlebih dahulu. Peguam adalah peguam, peguam bukan ahli politik, kalau nak jadi ahli politik tak payah jadi peguam lebih baik jadi harimau mengaum tak pun jadi kera duduk di hutan.

Majlis Peguam digesa supaya membatalkan niatnya untuk menganjurkan forum yang akan membincangkan tetantang kontrak sosial sekiranya tidak mahu tragedi 13 Mei berulang lagi. Ingatlah mencegah lebih baik daripada mengubati.

Akhir kalam, semoga Majlis Peguam rasional di dalam menjalankan tugasnya sebagai peguam janganlah jadi beruang ataupun "Ultra" kaum negara kita adalah Malaysia bukanya Amerika. Hormatilah kontrak sosial demi keharmonian masyarakat majmuk di Malaysia.

1 comment:

Desperado said...

Diorang dah buat pun...
Yang risau tu, bila ada yang bercakap tanpa memahami isi kamdungan perlembagaaan malaysia...
very dangerous..

www.pilihananda08.blogspot.com

Blog Widget by LinkWithin