Bilangan Pengunjung:

Thursday, June 4, 2009

Awas Bahaya New World Order...

U.S. Secretary of Defense William S. Cohen (ri...Image via Wikipedia

"New World Order" tiga perkataan menjadi satu ungkapan yang begitu popular pada masa kini. Dalam teori hubungan antarabangsa, tempoh "orde dunia baru" merujuk untuk satu masa yang baru sejarah membuktikan satu perubahan yang dramatik dalam pemikiran politik dunia dan imbangan kuasa. Bagaimanapun, dalam teori konspirasi, tempoh "Orde Dunia New" (huruf-huruf besar itu membezakan) merujuk untuk kedatangan satu cryptocratic atau kerajaan dunia.


Di teras kebanyakan teori, satu kumpulan yang berkuasa dan suka berahsia globalists adalah berkomplot untuk akhirnya memerintah dunia terus satu kerajaan dunia berautonomi, yang akan menggantikan negeri-negeri raja dan pemeriksaan lain dan diimbangkan dalam perjuangan-perjuangan kuasa antarabangsa. Peristiwa-peristiwa penting dalam politik dan perniagaan diramalkan akan disebabkan oleh satu bidang tanah sangat berpengaruh dijalankan melalui banyak pertubuhan di depan. Berkali-kali peristiwa-peristiwa bersejarah dan semasa dilihat sebagai campur tangan satu bidang tanah berterusan bagi mencapai penguasaan dunia terutamanya melalui rahsia perhimpunan politik dan proses-proses pengambilan keputusan.

Menurut G William Domhoff, pada masa lalu, pengkomplot itu telah biasanya dikatakan sebagai tersembunyi komunis penyokong yang merupakan niat apabila membawa Amerika Syarikat kurang satu rakyat biasa kerajaan dunia dengan Soviet Union, tetapi pembubaran KRSS pada 1991 potongan muka teori itu. Domhoff mencatat paling ahli-ahli teori konspirasi berubah tumpuan mereka ke Bangsa-bangsa Bersatu sebagai mungkin pasukan pengawalan dalam satu kolektivis birokratik New World Order, satu idea yang adalah dijejaskan oleh ketidakupayaan PBB dan keengganan sederhana teratur dalam orang Amerika Establishment untuk berikan ia sesuatu hanya satu tugas terhad.

Pengkritik-pengkritik sosial mempunyai menyatakan kebimbangan yang sintesis teori-teori paranoid tentang seorang konspirasi New World Order, yang adalah bila terhad untuk para penonton paling kanan Amerika, telah memberi tarikan sejumlah besar mereka dan dibolehkan mereka untuk menjadi biasa dalam media massa, dengan itu memulakan satu tidak setanding budaya popular conspiracism di Amerika Syarikat mendiang ke-20 dan cepat abad ke-21. Beberapa mengingatkan yang pembangunan ini mungkin mempunyai kesan-kesan negatif pada kehidupan politik Amerika, seperti producerist prinsip demagog dan ketakutan moral mempengaruhi pilihan raya-pilihan raya serta dasar tempatan dan asing.

Di Malaysia beberapa tokoh yang turut dikaitkan dengan New World Order antaranya ialah Bekas Timbalan Perdana Menteri iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berjaya menumbangkan Allahyarham Tun Ghafar Baba semasa Pemilihan Agung UMNO. Kini Datuk Seri Anwar Ibrahim ialah merupakan Ketua Pembangkang yang mengetuai Pakatan Rakyat. Walaupun sudah lama bergelar 'bekas Timbalan Perdana Menteri' namun beliau tetap berusaha untuk memegang jawatan Perdana Menteri seolah-olah ayam yang gilakan sangkak, tak bertelur pun masih mahu mengeram di sangkak. Jadi Fikir-fikirkanlah.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin