Bilangan Pengunjung:

Monday, June 1, 2009

Petaka Penanti !

Parti Keadilan RakyatImage via Wikipedia

"Petaka Penanti" jika kita dengar perkataan ini pun kita sudah rasa gerun apa yang sebenarnya telah terjadi di Penanti. Sebelum telah diadakan satu Pilihan Raya Kecil di Penanti Kerana Ahli Dewan Undangan Negeri Penanti sebelum ini iaitu Dr. Fairuz yang juga bekas Timbalan Menteri Besar (II) Pulau Pinang telah mengosongkan kerusi itu dan Suruhan Jaya Pilihan Raya perlu mengadakan Pilihan Raya Kecil bagi mengisi kekosongan tersebut.

"Petaka Penanti" mungkin akan terpahat dalam lipatan sejarah politik negara. Mana tidaknya peratusan keluar mengundi paling kecil di dalam sejarah iaitu 46.2% sahaja. Ekoran Barisan Nasional tidak bertanding di Penanti menyebabkan orang kurang berminat untuk mengundi dan sekaligus mencatatkan rekod Peratusan Keluar mengundi paling kecil di dalam sejarah.

"Petaka Penanti" PKR Gembira dalam duka dengan kemenangan besar yang tidak bermakna dek kerana "Politik Main-mainya", ala macam main pondok-pondok tu. Walaupun BN tidak bertanding di Penanti tetapi PKR tetap dengan perangai gila bayangnya dengan menyalahkan BN di dalam segala hal atau dengan kata lain "Politik Boogeyman" (meminjam istilah Dr. Khir Toyo).

Dalam kelekaan PKR dan Pakatan Rakyat yang sudah banyak memenangi pilihan raya kecil sebelum ini, dalam diam-diam undian kepada mereka sudah mulai merosot bermula di Penanti. Bilangan pengundi yang mengundi Pakatan Rakyat sudah semakin menurun walaupun majoriti mereka meningkat jika dibandingkan undian kepada Dr. Mansor dengan Dr. Fairuz ternyata bilangan undian kepada Dr. Fairuz lebih banyak dan ini bermakna bolehlah kita mengistilahkan sebagai "Undi Kepada Pakatan Rakyat Merosot" walaupun penulis tahu Media Alternatif Pro Pakatan Rakyat menggunakan tajuk "Pakatan Rakyat Menang Besar". Ya memang mereka menang besar tetapi undian kepada mereka tetap merosot.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin