Bilangan Pengunjung:

Friday, June 5, 2009

Khutbah Jumaat 05 Jun 2009: Umat Islam Diseru Memperkasakan Perpaduan…

Lokasi: Masjid Muhammadi, Kota Bharu, Kelantan Darul Naim

Tajuk Khutbah: Umat Islam Diseru Memperkasakan Perpaduan

Khutbah Jumaat di Masjid Muhammadi, Kota Bharu Kelantan hari ini bertajuk“Umat Islam Diseru Memperkasakan Perpaduan”. Antara intisari khutbah ialah mengajak umat Islam seluruh Malaysia untuk mengerakkan perpaduan di kalangan umat-umat Islam di seluruh Malaysia.

Perpecahan di kalangan umat Islam di Malaysia pada hari ini begitu teruk sekali disebabkan beberapa faktor yang menyumbang ke arah perpecahan Umat Islam di Malaysia. Persengketaan antara umat Islam sering berlaku dewasa ini.

Ketika umat-umat Islam di Malaysia bersengketa sesama mereka, golongan kafir pulak bertepuk tangan riang gembira kerana mereka telah berjaya membuat orang Islam di Malaysia berpecah mengikut kabilah-kabilah tertentu.

Bagi golongan kafir mereka sudah merasai kejayaan misi mereka untuk memecahbelahkan umat Islam di Malaysia untuk memudahkan mereka menyebarkan agama-agama mereka kepada penganut agama Islam.

Khatib turut memberi contoh dengan penggunaan nama Allah untuk Kitab Kristian Versi Melayu dan tidak digunakan di dalam Versi Bahasa Inggeris yang boleh mendatangkan syak turut menjadi punca kepada perpecahan umat Islam dan sebenarnya penggunaan nama Allah tidak boleh sama sekali digunakan di kitab-kitab agama lain sekiranya ia boleh mendatangkan syak wasangka.

Umat Islam seluruh Malaysia diseru merpehebatkan dan menyokong usaha-usaha untuk menyatupadukan semula umat-umat Islam di seluruh Malaysia agar kiambang bertaut kembali. Sama-samalah kita bersatu untuk menegakkan syiar Islam di Malaysia.

Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin