Bilangan Pengunjung:

Wednesday, June 17, 2009

Pengemis "Cilik Myanmar" Berharajalela di Wakaf Che Yeh...

Sudah menjadi kebiasaan penulis setiap hari untuk menikmati makan malam di Pasar Wakaf Che Yeh, Kota Bharu, Kelantan maklumlah di sini gerainya bersih kalau nak dibandingkan dengan Medan Selera Buluh Kubu yang rata-rata gerai di situ pemiliknya pengotor. Bayangkan tengah anda makan dengan berselera tiba tikus yang besar melintas di bawah meja anda. Tentu meloyakan bukan? Hari ini penulis bukanya nak bercakap mengenai kotornya Medan Selera Buluh Kubu tetapi nak bercakap mengenai pengemis cilik warga Myanmar yang bermaharajalela di Wakaf Che Yeh.

Seperti biasa hari ini penulis pergi ke Wakaf Che Yeh untuk menikmati makan malam, biasanya penulis akan pergi ke Gerai Air Asam Perut yang masyhur juga di Wakaf Che Yeh, namun hari ini gerai itu tidak beroperasi hari ini, jadi penulis pun pergi ke kedai sebelahnya dan sedang penulis asyik menikmati keenakan makanan di situ tiba-tiba penulis dikejutkan dengan kehadiran dua pengemis cilik warganegara Myanmar seraya berkata "Be Dermo siya Be" cakapnya dalam Loghat Kelantan dengan pelat Myanmar. Penulis mengangkat tangan dan mengarahkan pengemis cilik itu pergi, lalu dia pun berlalu begitu sahaja.

Namun kehadiran pengemis cilik itu bukan terhenti setakat itu sahaja, beberapa minit kemudian pengemis cilik warga Myanmar itu datang lagi dan dengan selambanya dia cakap "Be Dermo Seriya" dengan nada yang agak biadap (rasa nak bagi penampar je kat dia ni, tapi fikir berada di tempat Public ni sabar ajelah). Dalam hati penulis berkata "Eh Budak ni, berapa kalinya nak datang mintak ni". Penulis hanya berkata "Tak Dok Pitih" dalam loghat Kelantan yang bermaksud Tak De Wang. Namun pengemis cilik warga Myanmar itu seolah-olah tidak mengendahkan cakap saya sambil terus berdiri berhampiran meja penulis tengah menikmati makan malam itu. Hampir lima minit juga dia menunggu di situ, setelah menyedari penantian dia sia-sia dia terus berlalu pergi.

Dalam perjalanan pulang menuju ke tempat parkir Motorsikal penulis, sekali lagi terjumpa dengan "Pengemis Cilik Myanmar" ini dan secara selamba menyekat rakan penulis dan meminta derma daripada rakan penulis seolah-olah memaksa rakan penulis memberikan derma kepadanya. Itulah kisah "Pengemis Cilik Myanmar" Di Wakaf Che Yeh, Kota Bharu, Kelantan.

Penulis tak faham kenapa MPKB-BRI tidak bertindak di dalam membanteras sindiket "Pengemis Cilik Myanmar" ini. Seolah-olah pihak mereka 'lepas tangan' sahaja dalam membanteras sindiket ini. Mungkin MPKB-BRI ada alasan mereka sendiri. Adalah tidak adil juga kalau penulis menyalahkan MPKB-BRI sahaja, Jabatan Kebajikan Masyarakat juga tidak membuat pemantauan ke atas sindiket yang bakal memberi Imej yang buruk kepada tempat yang menjadi tumpuan ramai pelancong ini. Penulis menggesa pihak-pihak yang terbabit supaya bertindak segera.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin