Bilangan Pengunjung:

Monday, June 29, 2009

Biasiswa Nasional - Kerajaan Jangan Terlalu Gelojoh...

Artikel penulis kali ini ingin bercakap mengenai Biasiswa Nasional atau akronimnya BN, eh kebetulan akronimnya sama dengan Barisan Nasional. Dalam merealisasikan hasrat 1Malaysia memanglah Biasiswa Nasional selaras dengan 1Malaysia tetapi kerajaan tidak boleh 'terlalu gelojoh' untuk melaksanakanya.

Petang tadi penulis seperti biasa Selepas Solat Asar di Masjid penulis akan singgah di kedai untuk berbual-bual dengan rakan-rakan penulis. Topik yang dibincangkan hari ini ialah mengenai Biasiswa Nasional, rata-rata rakan penulis yang berbangsa Melayu 'bimbang' dengan "Biasiswa Nasional".

Kebimbangan mereka pasti ada sebabnya dan penulis juga terikut sama rasa bimbang dengan senario ini. Ya mereka tidak menentang nak melaksanakan dasar 1Malaysia mereka menyokongnya atas dasar 'perpaduan nasional', namun sebelum melakukan sesuatu perubahan janganlah terlalu gelojoh kerana ia bakalan membuat rakyat tergamam dan 'terkejut beruk'.

Memang benar ini adalah di antara 'hadiah' kerana kegagalan orang Melayu yang juga beragama Islam bersatu. Pihak yang lain menuntut macam-macam kadang-kadang perkara yang tidak masuk akal ini juga adalah rentetan daripada 'Ketuanan Rakyat' yang dijaja Anwar Ibrahim menyebabkan mereka itu menuntut macam-macam.

Penulis menggesa kerajaan agar tidak terlalu gelojoh di dalam melaksanakan Biasiswa Nasional ini, penulis yakin dengan isu Biasiswa Nasional ini 'peluang BN di Manek Urai kembali gelab' kerana pihak pembangkang akan memanipulasikan isu ini.

Penulis bersetuju sekiranya kerajaan hendak melaksanakan dasar 1Malaysia tetapi janganlah menampakkah kegelojohan yang melampau. Benar, mereka juga rakyat Malaysia tetapi apabila meritrokrasi dijalankan penulis percaya ramai anak-anak bangsa kita yang ketinggalan jauh ke belakang.

Sekiranya kerajaan hendak meneruskan juga Biasiswa Nasional pastikan perkara itu dikaji dengan betul-betul jangan nanti 'rumah dah siap pahat masih berbunyi', sebelum perlaksanaan kalau boleh perjelaskan kepada rakyat apa itu Biasiswa Nasional dan berikan sekali apa kelemahan dan kebaikanya sebelum ia dijadikan realiti.


Akhir Kalam seperti biasa penulis akhiri dengan mutiara kata. Kali ini Mutiara Katanya berbunyi bergini "Perpaduan Nasional Tidak Semestinya Kita Perlu Berikan Semuanya, pemberian biarlah berpada jangan nanti diharapkan emas akhirnya dapat besi buruk" Jadi Fikir-fikirkanlah....


Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin