Bilangan Pengunjung:

Sunday, June 14, 2009

Politik Pembangunan Tidak Akan Laku Di Manik Urai !

Official logo of United Malays National Organi...Image via Wikipedia


Pilihan Raya Kecil DUN Manik Urai akan berlangsung pada bulan julai ini. Pilihan Raya yang berkemungkinan berlaku pertandingan dua penjuru antara PAS dengan Barisan Nasional di mana calonya adalah dari UMNO.

"Politik Pembangunan" jelas sekali tidak laku dijaja semasa Pilihan Raya Umum Ke 12 yang lalu. Namun nampaknya BN terus menggunakan agenda 'Politik Pembangunan' untuk memenangi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Manik Urai itu dengan membuat janji akan menjadikan Manik Urai sebagai kawasan 'Anak Angkat' untuk pembangunan. Nampaknya BN tidak serik lagi menggunakan ideologi politik pembangunan mereka.

Perlu diingat di sini Pengundi Manik Urai bukanlah boleh dikategorikan sebagai pengundi yang 'dahagakan' pembangunan. Mereka lebih kepada bersikap bersederhana sahaja di dalam kehidupan mereka sehari-hari. "Wassatiyah" sentiasa menjadi pegangan pengundi Manik Urai mereka tidak lapar dengan pembangunan duniawi seperti yang dijanjikan oleh BN.

Faktor yang bakal menentukan kemenangan di Manik Urai ialah calon, BN perlu memastikan calon yang dipilih adalah benar-benar berjiwa rakyat, boleh jumpa di kedai kopi, boleh berbual-bual seperti rakyat Biasa, boleh memberi pertolongan ketika rakyat memerlukan dan bukanya calon yang suka 'hipokrit'.

Selain itu, BN juga perlu belajar "Ilmu Ikhlas" untuk menambat hati pengundi DUN Manik Urai. Apa yang dimaksudkan dengan "Ilmu Ikhlas" di sini ialah seadainya BN mahu membuat apa-apa projek di Manik Urai terus sahaja buat tanpa perlu menabur janji-janji manis biar rakyat sendiri yang menilaikanya. Fikir-fikirkanlah!!!.

Sementera itu penulis bersetuju dengan pandangan yang diberikan oleh penulis Moh Sayuti Omar yang turut dikenali dengan nama MSO berhubung isu yang sama sepertimana yang dimuatkan di dalam blognya Merah Tinta MSO
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin