Bilangan Pengunjung:

Friday, June 26, 2009

Rakyat Indonesia Marah Pada Malaysia?

Isu Monahara Odelia Pinot, Isu Kedua pula ialah kes penderaan pembantu rumah Indonesia yakni Siti Hajar dan juga mengenai tragedi bangunan runtuh di Petaling Jaya yang mengorbankan tujuh warganegara Indonesia inilah yang dikatakan rakyat Indonesia marah 'membuak-buak' kepada Malaysia.

Sebenarnya isu Monahara Odelia Pinot dengan Tengku Fakry itu isu peribadi dan tidak perlu disensasikan oleh media kerana ia adalah isu peribadi tetapi perkara ini juga bukan sahaja disensasikan media Indonesia malah kebanyakkan berita yang disiarkan boleh disifatkan 'berat sebelah' seolah-olah ingin menyemerakkan api kemarahan rakyat Indonesia pada Malaysia.

Begitu juga dengan isu Siti Hajar dan Tragedi runtuhan bangunan di Petaling Jaya yang mengorbankan tujuh warga indonesia itu, mereka sepatutnya faham penderaan terhadap pembantu rumah boleh berlaku di mana sahaja termasuklah indonesia sepertimana yang ditunjukkan dalam sinetron-sinetron mereka dan bagi tragedi runtuhan di Petaling Jaya itu bukanlah itu Qada' dan Qadar' Allah, sebagai sebuah negara yang mempunyai bilangan umat Islam yang ramai takkanlah tak percaya kepada Qada' dan Qadar' Allah tuhan seru sekian alam, sudah ditakdirkan mereka mati begitu nak buat macamana kerana kita hanya mampu merancang tuhan sahaja yang menentukanya.

Rakyat Indonesia perlu berfikir secara rasional bukanya emosional, apa gunanya Allah tuhan seru sekian alam mengurniakan anda 'akal fikiran' tetapi tidak digunakan untuk memikirkan sesuatu yang baik dan mengambil keputusan yang tidak bertamadun itu' dan janganlah terlalu mengamalkan Assabiyyah dan ingatlah Malaysia antara negara yang paling banyak membantu Rakyat Indonesia.

Senarai Bantuan Yang Telah Diberikan Malaysia Kepada Indonesia
  1. Ramai Warga Indonesia mencari rezeki di Malaysia dan Malaysia seolah-olah 'Lubuk Emas' bagi mereka.
  2. Rakyat Indonesia yang masuk ke Malaysia secara 'haram' masih diberi layanan apabila makan dan minum mereka ditanggung oleh Kerajaan Malaysia secara automatisnya rakyat Malaysia yang menangung perbelanjaan makan dan minimum mereka (menerusi pembayaran cukai).
  3. Bencana-bencana alam sebelum ini Malaysia banyak membantu Indonesia contohnya Tsunami pada tahun 2004 dan Bumi Acheh boleh dikatakan kebanyakkanya dibangunkan semula oleh syarikat-syarikat dan badan-badan dari Malaysia.
  4. Membantu Indonesia semasa memadamkan kebakaran hutan yang juga menyebabkan Jerebu di Malaysia.
  5. Dan banyak lagi yang tidak dapat disenaraikan di sini dan Lu Carilah Sendiri....

Fikir Sejenak !:
Jangan jadi anjing yang tersepit selepas dilepaskan akhirnya kita menjadi mangsa kepada anjing tersebut.

Kalau rakyat Indonesia rasa nak marah dengan kejadian-kejadian yang berlaku ke atas warganegara mereka di Malaysia, mereka perlu tahu bahawa:

Hampir kebanyakkan kes jenayah di Malaysia dipelopori warga Indonesia.
Warganegara Indonesia yang bekerja di Malaysia juga ada yang pernah merogol rakyat Malaysia tanpa belas kasihan.
Kehadiran banyak warga negara indonesia di Malaysia mengundang banyak masalah kepada rakyat Malaysia.
Kebanyakkan kes samun dan pecah rumah dipelopori oleh Warga Indonesia di Malaysia.
Banyak lagi yang tak perlu penulis senaraikan kerana lu fikirlah sendiri.

Akhir kalam seperti biasa penulis akhiri dengan mutiara kata yang berbunyi "Di manapun kita berada sesuatu pasti boleh berlaku, Assabiyah tidak menguntungkan sesiapa, dalam mencari kesalahan orang lain kita perlu juga mencari kesalahan diri sendiri".


Reblog this post [with Zemanta]

1 comment:

Yusuf Nur said...

Kadang-kadang kita tak sedar, dalam cuba membaiki yang koyak, sebenarnya kita menambahkan lagi rosak..

Blog Widget by LinkWithin