Bilangan Pengunjung:

Wednesday, May 21, 2008

Peralihan Kuasa Perlulah Secara Demokrasi

Selepas Tun Dr. Mahathir membuat pengumuman keluar UMNO beberapa hari lalu diikuti dengan Tan Sri Sanusi Junid dan juga anak kepada Tun Dr. Mahathir iaitu Mokhzani Mahathir serta Mukhriz yang akan terus berada di dalam UMNO dengan syarat Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meletakkan jawatan dengan segera. Penulis meramalkan sekiranya desakkan dua beranak ini menjadi kenyataan sudah tentu akan ada peralihan kuasa daripada Abdullah Haji Ahmad kepada Najib Tun Razak.

Penulis merasakan peralihan kuasa secara ini tidak berapa sesuai memandangkan ia tidak akan wujud keadilan dan di mana mungkin akan mengecewakan orang yang berkempen kuat sebelum ini untuk mengambil alih jawatan Presiden UMNO itu. Cuba bayangkan jika seseorang itu sudah menghabiskan masa dan tenaga untuk menduduki jawatan tertinggi di dalam UMNO itu, tiba-tiba terpaksa mensia-siakan usahanya kerana sudah ada orang yang tidak pun berkempen menaiki takhta tertinggi UMNO itu. Di sini sudah tentu wujud ketidak-adilan dan bakal mengundang perpecahan.

Perlu ditegaskan di sini bahawa penulis bukanya tidak bersetuju dengan peralihan kuasa tetapi peralihan kuasa itu perlulah dibuat secara 'demokrasi' dan lebih demokratik. Apa yang penulis cuba sampaikan ialah peralihan kuasa boleh dibuat dengan mengawalkan tarikh Pemilihan Agung UMNO yang dijadualkan berlangsung disember ini kepada bulan-bulan yang terdekat, di samping itu Pemilihan Agung UMNO ini juga hendaklah tidak lagi menggunakan sistem kouta kerana sudah terang lagi bersuluh sistem kouta tidak akan memberikan keadilan kepada sesiapa sahaja yang masuk bertanding dan juga akan melemahkan atau dengan kata lain demokrasi dalam UMNO akan terus hancur sekiranya sistem kouta ini diteruskan kerana mungkin akan disalahgunakan oleh Presiden yang berkuasa sekiranya pemilihan parti berlangsung sekaligus dapat melindungi jawatanya daripada ditandingi oleh orang lain.

Bagi menyuburkan kembali demokrasi di dalam UMNO penulis mencadangkan supaya peralihan kuasa hendaklah dibuat melalui Pemilihan Agung UMNO bukanya peralihan kuasa daripada satu pihak kepada satu pihak yang sudah ada jawatan di dalam jawatan tertinggi UMNO kerana sudah jelas ini akan menidakkan demokrasi di dalam UMNO dan besar kemungkinan akan berlaku perpecahan paling besar di dalam sejarah UMNO sekiranya 'peralihan kuasa' tidak dilakukan secara demokrasi. Sebagai parti yang berjuang atas nama demokrasi UMNO sepatunya juga mengamalkan demokrasi di dalam partinya kerana "Ketam tidak akan mengajar anaknya berjalan lurus".

Akhir kalam, penulis doakan agar peralihan kuasa di dalam UMNO berlaku secara demokrasi bagi mengelakkan berlakunya perpecahan yang akan merosakkan lagi kekuatan parti yang begitu serius kerosakkanya pada hari ini.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin