Bilangan Pengunjung:

Wednesday, May 28, 2008

Langkah drastik untuk memastikan kelumpuhan kerajaan autokratik Abdullah.

Kita semua telah banyak membazirkan masa dengan memendam perasaan tidak puas hati terhadap pemimpin autokratik Abdullah Badawi. Ternyata usaha-usaha kita melalui tulisan semata-mata adalah sia-sia belaka.

Tidakkah kita berasa sakit hati mendengar pemimpin-pemimpin UMNO terus menyatakan bahawa ahli-ahli akar umbi terus menyokong UMNO sedangkan kenyataan itu bukanlah kenyataan kita semua? Senario sebegini tidak ubah seperti bangsawan-bangsawan yang terus menyedapkan hati si Raja yang zalim dengan mengkhabarkan si Raja zalim bahawa rakyat kebanyakan masih mencintai si Raja yang zalim itu
.
Apakah kita sanggup untuk terus hidup sebegini sedangkan hati kita membara untuk menjatuhkan si Raja zalim itu? Kita boleh terus menyatakan rasa tidak puas hati kepada saudara-mara mahupun rakan-rakan yang terdekat. Tetapi, apa yang pasti, perubahan tidak mungkin akan berlaku tanpa sebarang usaha.

Dengan itu, saya menyeru orang-orang Melayu yang mencintai UMNO supaya mengambil langkah yang drastik untuk memastikan kejatuhan diktator yang mementingkan diri ini. Dalam merealisasikan hal ini, kita perlulah mengambil contoh dengan mempelajari peristiwa-peristiwa dimana orang bawahan biasa menjatuhkan kerajaan yang tidak mementingkan suara-suara umum.

Kita tidak perlu melihat jauh. Ingatkah kita bagaimana nenek moyang kita pada zaman dahulu bisa menentang Malayan Union? Apakah Malayan Union dapat digagalkan jika nenek moyang kita pada ketika itu terus dengan sikap tidak mengapa? Jika kita telitikan situasi pada hari ini, zaman penentangan Malayan Union tidak banyak berbeza terhadap penentangan ahli-ahli UMNO terhadap rejim Abdullah. Cuma apa yang diperlukan ialah semangat yang tinggi yang dimiliki oleh nenek moyang kita.

Pada zaman pembentukan Malayan Union, Sultan-Sultan telah dipaksa untuk menerima konsep Malayan Union dan Sultan-Sultan ketika itu tidak diberi peluang untuk berbincang. Lebih daripada itu, yang menentang akan diugut untuk digantikan dengan orang yang baru.

Penentangan nenek moyang kita begitu hebat sekali. Mereka telah bersatu untuk melumpuhkan gagasan Malayan Union dengan melakukan mesyuarat diseluruh pelusuk negara. Mereka berpendapat, penyatuan adalah penting untuk melumpuhkan gagasan tersebut.

Telegram dan surat telah dihantar kepada Perdana Menteri dan kerajaan Britania Raya oleh penyokong UMNO dan Sultan-Sultan. Sudah tentu, suara-suara ini tidak dipedulikan. Dengan itu, pada tanggal 1 April 1946, negeri-negeri Melayu diteruskan dengan gagasan Malayan Union. Sungguhpun ianya diteruskan, semangat nenek moyang kita tidak pernah padam. Sebaliknya, semangat mereka yang membara sudah jelas kelihatan. Orang Melayu berkabung dengan memakai tali putih disongkok mereka. Kaum wanita dan anak-anak juga tidak ketinggalan untuk menyatakan sokongan mereka.

Pada hari ini, diktator Abdullah tidak mengendahkan suara-suara akar umbi. Perbincangan untuk kebaikan parti telah diharamkan. Lebih menyedihkan, sebilangan pemimpin-pemimpin tertinggi terus menyatakan sokongan mereka sungguhpun mereka sendiri tidak percaya akan pentadbiran diktator Abdullah. Jika penentangan terhadap Abdullah dilakukan oleh ahli-ahli tertinggi, sudah tentu kedudukan mereka akan tergugat. Dapatkah kita bayangkan apa yang akan terjadi jika Sultan-Sultan ketika itu bersetuju dengan penjajah British dengan alasan untuk menjaga kedudukan masing-masing? Kita sudah lihat dimana ketua-ketua pribumi di New Zealand, Amerika, Kepulauan Pasifik, Afrika sanggup menggadaikan nasib anak bangsa demi menjaga kedudukan mereka yang sementara itu. Kerana tidak berfikir panjang, lihat sahajalah kepada anak-anak mereka pada hari ini. Mahukah kita menjadi seperti mereka?

Kita bersyukur kerana penyebaran maklumat pada hari ini dapat dilakukan dengan jumlah yang banyak dalam masa yang cepat dan menjimatkan. Oleh itu, kita hendaklah memanfaatkan peluang ini dengan sebaiknya. Kita akui bahawa bukan semua mampu mengakses maklumat secara elektronik. Maka, kita juga mempunyai tanggungjawab untuk menyampaikan maklumat kepada kesemua ahli yang tidak mempunyai akses internet. Media massa pada hari ini terus memuji diktator Abdullah. Ini adalah serupa dizaman penjajah dimana media ketika itu dikawal kerajaan British. Tetapi propaganda-proganda British pada waktu itu terus kalah dengan penerbitan-penerbitan akhbar yang membakar semangat orang-orang Melayu.

Apa lagi yang dapat membakar semangat ahli akar umbi untuk menggulingkan diktator Abdullah? Kerana apa yang kita perlukan hari ini ialah api semangat untuk menerangi perasaan kita yang kecewa. Contohnya, kita dapat menjalankan perhimpunan yang disertakan dengan ceramah-ceramah yang membakar semangat. Pada waktu yang sama, kita bolehlah menjual barang-barang yang mempunyai slogan anti Abdullah seperti sticker, t-shirt, bendera, sepanduk, poster dan sebagainya.

Kita akui bahawa bukan semua pemimpin-pemimpin tertinggi adalah pembodek diktator Abdullah. Pemimpin-pemimpin ini haruslah disokong kerana mereka sanggup menentang diktator Abdullah sungguhpun kemungkinan besar mereka akan ditangkap dan dizalimi. Oleh itu, kita perlulah menyokong pemimpin-pemimpin ini kerana mereka mengutamakan nasib anak bangsa lebih daripada kedudukan sendiri. Bagi yang tidak berpuas hati dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh pembodek-pembodek diktator Abdullah, kita perlu berdepan dengan pembodek-pembodek ini dengan mencabar kenyataan-kenyataan mereka. Jika diktator Abdullah melakukan sidang media, kita hendaklah sama-sama menuju ke majlis tersebut dengan memegang sepanduk yang menyatakan rasa tidak puas hati. Kita juga boleh melakukan perkara yang sama jika media menerbitkan kata-kata yang memuji diktator Abdullah.

Marilah kita sama-sama memberi cadangan akan bagaimana kita dapat melumpuhkan diktator Abdullah. Cadangan-cadangan yang diberikan diatas mungkin berbunyi tidak matang, tetapi apakah nenek moyang kita tidak matang jika mereka menjalankan perhimpunan, memakai tali putih disongkok, menulis sepanduk penentangan dan sebagainya?

Perlu diingatkan bahawa kita semua sudah pasti akan memikirkan akan ditangkap polis dan sebagainya. Kita semua tidak perlu gentar untuk berhadapan ini semua kerana pemerintah-pemerintah akan menggunakan kuasa ini bagi mengekalkan kedudukan mereka. Perarakan beramai-ramai dapat menjalinkan semangat setiakawan untuk terus menggulingkan pemerintahan autokratik Abdullah. Marilah kita sama-sama memikirkan cara untuk menggulingkan diktator Abdullah dan bertindak secepat mungkin. Kita perlu terus menjatuhkan pemerintahan autokratik Abdullah sebagai nenek moyang kita terus memberikan tekanan kepada British sungguhpun Malayan Union telah dilaksananakan.

dipetik dari:
http://www.mykmu.net

No comments:

Blog Widget by LinkWithin