Bilangan Pengunjung:

Tuesday, May 27, 2008

Skim Takaful Kifalah Bermasalah?

Penulis baru sahaja meluangkan sedikit masa membaca blog Merah Tinta MSO yang ditulis oleh Mohd Sayuti Omar yang turut dikenali dengan nama MSO, penulis rasa tak perlulah penulis dedahkan MSO ini daripada kalangan penyokong parti mana kerana penulis merasakan umum dah mengetahui MSO ini merupakan penyokong parti mana jadi faham-faham ajelah.

Di bawah ini adalah petikan daripada blog MSO:

BERGEMBIRALAH sekalian orang yang selama ini mengharap dan mendoakan agar si baju petak-petak merah dinobatkan menjadi MB Kelantan sebagai mengganti Nik Aziz Nik Mat. Kesempatan si baju petak-petak merah menjadi pemangku MB Kelantan atas takdir kerana Ahmad Yaakub tidak boleh menjadi pemangku setelah diserang sakit jantung secara tiba-tiba sesuatu anugerah buatnya. Takdir Allah taala itu merupakan kesempatan baik kepada si baju petak-petak merah.

Tetapi satu hakikat yang kena terima, orang baju petak-petak merah ini hanya menjadi pemangku selama 14 hari sahaja. Bermula hari ini dan berakhir pada 9 Jun nanti.

Justeru usah terlalu mengharap beliau membawa banyak perubahan dalam masa amat terhad itu. Atau menyelesaikan beberapa masalah yang tertangguh di Kelantan kini. Beliau hanya menjadi MB selama 14 hari atau kira-kirsa 336 jam sahaja. Sekiranya ditolak tiga jam sehari untuk beliau sembahyang, makan dan tidur, bermakna beliau menjadi pemangku selama 294 jam sahaja, di mana 42 jam terbuang atau kira-kira dua hari ini menjadikan beliau memangku jawatan itu hanya 12 hari saja.

Namun ia cukup baik untuk beliau merasai bagaimana aura menjadi MB. (Kita berdoa biarlah selepas ini beliau terus menjawat jawatan MB Kelantan!).

Sedangkan di Kelantan kini banyak masalah yang belum selesai. Kalau umpama orang baru lepas kenduri (selepas baru selesai menghadapi pilihan raya), banyak mangkuk pinggan yang masih belum dibasuh. Kawah juga masih belum dicuci. Perkakasan kenduri masih berselerakan. Hutang piutang juga masih belum dilunasi semuanya.

Semalam di Parlimen saya sempat berbual dengan ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution Ismail (foto atas). Saifuddin seakan merunggut terhadap apa yang berlaku di Kelantan pada masa ini. Menurutnya selepas pilihan raya keadaan di Kelantan sedikit kucar kacir dan kesannya tidak baiknya kepada rakyat. Ini mungkin kerana peralihan kuasa yang diharapkan tidak berlaku!

Bagaimana pun beliau tidak mempersoalkan tentang peralihan kuasa yang tidak berlaku selepas pilhan raya lalu, tetapi mengenai sikap Kerajaan negeri seakan mengabaikan beberapa tanggungjawab mereka kepada rakyat. Apa yang dimaksudkan keperihatinan Kerajaan kepada rakyat sedikit berubah.

Dalam pada itu katanya para pemimpinnya seakan belum habis bercuti bagi menghilangkan penat lelah, - menghadapi pilihan raya dengan berihat atau makan angin di luar negara. Ada yang ke Jakarta, ke Asia Barat dan sebagainya. (Ketika ini isu orang baju petak-petak merah menjadi pemangku MB belum timbul lagi).

Beliau sedikit kesal dengan keadaan itu di mana hal-hal kebajikan rakyat tidak diatasi dengan baiknya. Sebagai contoh katanya mengenai skim Kifalaah, iaini pemberian wang insuran kepada keluarga wargatua selepas mereka kematian. Saifuddin adalah bekas Pengarahnya.

Katanya Kifalaah ini sedikit bermasalah, di mana wang segera sebanyak RM500 yang sepatutnya diberikan kepada keluarga bila berlaku sesuatu kematian tidak dapat dilunaskan. Pembayarannya kini ada yang tertangguh sehingga berminggu-minggu. Ini katanya berbeza dengan apa yang berlaku sebelum pilihan raya dulu di mana wang bayaran RM500 akan diberikan on the spot kepada keluarga si mati.

Keadaan ini katanya sepatutnya tidak berlaku. Soal kebajikan kepada rakyat tidak boleh dilengahkan. Kerajaan sepatutnya mengambil berat soal ini. Menurut Saifuddin masalah ini timbul bukan sangat kerana kekurangan kewangan sebaliknya kelemahan sistem penyampaian (pelaksanaan).

Keadaan ini ketara berlaku apabila beliau tidak lagi menjadi Pengarah skim berkenaan apabila selesai pilihan raya. Khabarnya tempat Saifuddin hendak diganti dengan orang baru yang mana kewibawaanya boleh dipertikaikan!

Bagi Saifuddin masalah Kifalaah ini tidak boleh diabaikan. Skim berkenaan telah membawa jasa besar kepada Pas semasa pilihan raya lalu. Kifalaah jugalah menyebabkan Umno Kelantan pening kepala. Pengundi di saluran satu kebanyakan wargaemas meningkat kepada Pas ialah kerana keramat skim berkenaan!

Sekiranya apa yang disuarakan Saifuddin secara ikhlas itu benar, maka Kerajaan harus menumpukan kepada isu Kifalaah berkenaan. Pemangku MB Kelantan hendaklah menyelesaikan masalah ini segera. Peruntukan sebanyak RM3 juta setahun untuk skim berkenaan tidak banyak jika dibandingkan dengan peruntukan atau kegunaan wang Kerajaan untuk tujuan lain. Kita percaya atas prihatin dan kebijaksanaan pemangku MB itu beliau boleh menyelesaikannya.

Adalah tidak elok kalau skim itu proaktif semasa menjelang pilihan raya saja kemudian malap selepas pilihan raya selesai. Tidak sepatutnya rakyat diperdayakan dengan perkara-perkara sebegitu. Kebajikan rakyat harus diberikan berterusan tanpa mengira masa, keadaan, fahaman politik dan sebagainya.

Ada munsabahnya juga kalau Saifuddin menyuarakan kebimbangan itu jika mas

alah ini dibiarkan. Kematian sesuatu yang tidak dapat diatasi dan diduga. Kadar kematian wargaemas di Kelantan puratanya ialah 360 orang sebulan.

Bayangkan kalau keadaan berlaku kini berterusan menyebabkan masalah pembayaran itu akan menjadi berlonggok dan ini membebankan. Seperkara lagi kekurangan kewangan menyebabkan caruman tidak boleh dilakukan. Akibat caruman tidak boleh dilakukan maka premium sebanyak RM2,000 yang layak diterima oleh wargaemas selepas caruman mereka matang tidak dapat dikeluarkan. Ini menjadi masalah.

Sudah pasti kalau ini berlaku ia akan menjadi isu politik. Paling ditakuti kita tidak mahu selepas ini timbul persepsi kepada rakyat mereka hanya dipergunakan atau pun dilayan sewaktu menjelang pilihan raya saja, selepas semua kerja selesai mereka dibiarkan ataupun menguruskan soal kematian bersendirian!

Hendaknya skim Kifalah hari ini yang membawa rahmat tetapi empat tahun lagi ia tidak akan bertukar menjadi petaka. Kita pecaya pemangku MB berkebolehan dan mampu selesaikan masalah skim Kifalaah ini dalam tempoh 294 jam itu di samping isu-isu lain yang ada dalam pengetahuannya!
Mohd Sayuti Omar (MSO)
http://www.msomelayu.blogspot.com

Komen Suara Generasi Muda:
Sudah terang lagi bersuluh Skim Takaful Kifalah bermasalah, dan juga 'sindrom memberi semasa pilihanraya sahaja' juga sudah mula berjangkit kepada PAS atau dengan bahasa lebih mudah "Virus Flip-Flop' Sudah menjangkiti PAS.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin